Binnenkort een afspraak in ons ziekenhuis en nog geen patiëntenpas? Laat dan vòòr je afspraak een patiëntenpas aanmaken!
Vanaf eind maart 2018 kun je met het patiëntenportaal MijnETZ online afspraken gaan maken en wijzigen.
Dat we hoge kwaliteit leveren staat uiteraard buiten kijf. Onze ambitie, je mag het ook onze missie of visie noemen, wordt samengevat in Buitengewoon.
Kom je voor een langere periode geregeld naar het ETZ? Bij ons ziekenhuis kun je een parkeerabonnement aanschaffen.
In het ETZ zijn we op zoek naar nieuwe collega's voor de Acute Zorg. Bekijk de profielen hiernaast en solliciteer direct online!
Het ETZ biedt zorg op maat. Hierbij spelen coaching en teamontwikkeling een belangrijke rol. Door diverse opleidingen te bieden aan de medewerkers, kunnen de opleidingsvragen op maat opgelost worden.
In het ETZ zijn we altijd op zoek naar nieuwe collega's. Bekijk de actuele vacatures op de website en solliciteer direct online!
ETZ Elisabeth Direct nummer (013) 221 80 10 Openingstijden24 uur per dag 7 dagen per week RouteIngang Spoedeisende Hulp
ETZ TweeSteden Direct nummer (013) 221 52 16 Openingstijdenvanaf 1 september 2018: Van 08.00 uur ’s ochtends tot 20.00 uur ‘s avonds Eerste Hart Hulp 24 uur per dag 7 dagen per week RouteIngang Spoedeisende Hulp
Heb je acuut zorg nodig? Onze artsen staan dag en nacht voor jou klaar op de Spoedeisende Hulp (SEH). Wij richten ons op de eerste opvang, onderzoeken en behandeling van patiënten die acuut medische zorg nodig hebben. Het ETZ biedt spoedeisende hulpverlening aan op locaties ETZ Elisabeth en ETZ TweeSteden. Op de locatie ETZ Waalwijk is géén Spoedeisende Hulp. De moderne Spoedeisende Hulp levert hoogwaardige acute zorg. Op onze afdeling Spoedeisende Hulp behandelen we jaarlijks 60.000 patiënten. Vooral mensen die net een ongeval hebben gehad of acuut ziek zijn geworden, komen naar de SEH. Ze zijn vaak erg geschrokken en willen zo snel mogelijk geholpen worden. Onze vakbekwame en betrokken zorgprofessionals bieden graag hulp.
Op de Spoedeisende Hulp komen patiënten:
Als je naar de Spoedeisende Hulp komt, meld je dan bij binnenkomst eerst aan de balie. Daar vragen wij jou naar de reden van je komst. Vervolgens schrijven we je in, daar is een geldig legitimatiebewijs voor nodig. Ook willen we graag weten of je in de afgelopen maanden opgenomen of behandeld bent geweest in een buitenlands ziekenhuis. Na je inschrijving beoordeelt een verpleegkundige de ernst van jouw zorgvraag en start vaak al met onderzoek (bloedprikken en meten van hartslag, bloeddruk en temperatuur). Zo stelt hij of zij vast hoe snel jij geholpen moet worden. Dit noemen we ‘werken volgens triage’. Afhankelijk van de ernst van de zorgvraag verwijzen wij je direct naar een behandelkamer of vragen wij je plaats te nemen in de wachtkamer.
Uitleg kleurcodes en urgentiecategorie triage:
Rood = acuut Geen wachttijd, je krijgt meteen hulp.
Oranje = Zeer urgent Het streven is dat een arts je binnen tien minuten helpt.
Geel = Dringend Het streven is dat een arts je binnen een uur helpt. Bij drukte kan dat langer duren.
Groen = Standaard Het streven is dat een arts je binnen twee uur helpt. Bij drukte kan dat langer duren.
Blauw = Niet urgent Het streven is dat een arts je binnen vier uur helpt.
Wanneer je aan de beurt bent, haalt de verpleegkundige je op in de wachtkamer en brengt je naar een behandelkamer. Je krijgt de gelegenheid om je klachten en vragen te bespreken en als dit nog niet bij de triage gebeurd is, neemt de verpleegkundige bloed af of controleert je hartslag, bloeddruk en temperatuur. Daarna komt de arts bij jou kijken. De arts vraagt je nogmaals uitgebreid naar jouw klachten, zodat we een volledig beeld hebben en jou het beste kunnen helpen. Daarna doet de arts een lichamelijk onderzoek. Soms zijn dan nog aanvullende onderzoeken nodig.
Wij doen er alles aan om lange wachttijden te voorkomen. Toch kan het gebeuren dat je in de wachtkamer of behandelkamer enige tijd moet wachten omdat:
Afhankelijk van de ernst van jouw aandoening word je eerder of later behandeld dan andere patiënten. Het is de taak van de arts om ernstige spoedgevallen en levensbedreigende aandoeningen te laten voorgaan. We vragen jouw begrip hiervoor. Als je tijdens het wachten extra pijn of klachten krijgt, meld dit dan aan de balie. Om de wachttijd te verzachten, is de wachtkamer voorzien van een digitale leestafel. Bovendien is er draadloos internet beschikbaar.
Gelukkig kunnen veel patiënten na een bezoek aan de Spoedeisende Hulp weer naar huis. De behandelend arts schrijft een brief voor jouw huisarts, zodat hij of zij op de hoogte is van het bezoek aan de Spoedeisende Hulp. Krijg je weer klachten? Naam dan contact op met je huisarts. Het kan ook zijn dat je een nieuwe afspraak krijgt voor controle en behandeling op de polikliniek. Onze medewerkers plannen dan samen met jou een afspraak. Het kan ook gebeuren dat de arts jou voor verder onderzoek en behandeling wil opnemen op een van de verpleegafdelingen van het ziekenhuis.
Is de situatie niet levensbedreigend, ga dan naar de huisarts of huisartsenpost. De kosten voor een bezoek aan de huisarts(enpost) vallen onder jouw basisverzekering. Hiervoor hoef je geen eigen risico te betalen. Tijdens kantooruren neem je contact op met je eigen huisarts. Buiten kantooruren kun je contact opnemen met de huisartsenpost. De huisartsenpost Midden-Brabant is te bereiken via telefoonnummer 0900 33 22222. Als het nodig is, verwijst de huisarts je naar de Spoedeisende Hulp. Bezoek je de Spoedeisende Hulp? Dan vallen de kosten onder jouw eigen risico. Ook als je via de huisartsenpost wordt doorverwezen naar de Spoedeisende Hulp voor onderzoek of behandeling. Is de rekening hoger dan je eigen risico, dan krijg je die extra kosten vergoed, ook als jouw zorgverzekeraar geen contract met het ziekenhuis heeft.
Kinderen krijgen op de Spoedeisende Hulp meestal voorrang als de ernst even groot is als die van een volwassene. Kinderen reageren anders dan volwassenen op een bezoek aan het ziekenhuis. Onze zorgprofessionals worden daarom naast de gebruikelijke scholingen ook voortdurend getraind in het omgaan met en behandelen van kinderen op de Spoedeisende Hulp.
Alle kinderen die op de Spoedeisende Hulp komen, worden nagekeken volgens een landelijk protocol. Het protocol volgt de regels van de Wet Meldcode Kindermishandeling en Huiselijk Geweld. Artsen en verpleegkundigen kijken dus niet alleen naar het letsel, maar ook naar de veiligheid en het welbevinden van het kind.
Bij de Spoedeisende Hulp werken verpleegkundigen, SEH-artsen, SEH-verpleegkundigen, doktersassistenten en receptionisten. ZIJ werken nauw samen met de diverse specialismen in het ziekenhuis. In totaal werken zo'n 125 enthousiaste en betrokken medewerkers op de Spoedeisende Hulp.
SEH-arts
Het is voor een patiënt indrukwekkend om de SEH te bezoeken. Aan mij en mijn collega’s om patiënten goed op te vangen en goede zorg en begeleiding te bieden.
Ik merk iedere dag dat ik echt een verschil kan maken voor acuut zieke patiënten. Hun dankbaarheid is mijn grootste drijfveer.
Echte aandacht is een van mijn speerpunten. Hoe kort ook het contact, ik probeer het altijd écht te laten zijn.
Hoe groot of klein de klacht ook is, elke patiënt wordt serieus genomen en gehoord
Hoe hectisch het ook is, ik maak toch tijd voor de mens achter de patiënt.
In alle hectiek probeer ik rust en duidelijkheid te brengen, zodat we snel een goede diagnose kunnen stellen.
In alle hectiek vind ik het belangrijk te luisteren naar de patiënt, want die vertelt je vaak de diagnose.
Ik heb de meest fantastische baan van de wereld als Spoedeisende Hulp Arts. Heerlijk om niet te weten wat ik over vijf minuten aan het doen ben.
Naast ‘het medische’ hebben we vooral aandacht voor de mens achter de patiënt. Een klein gebaar kan soms zo veel betekenen!
Op de SEH maak je op een vervelend moment in het leven kennis met de patiënt. Toch maak je in een korte tijd een verschil voor mensen.
Wij kunnen met het SEH-team in korte tijd veel voor een patiënt betekenen. Het is ons streven om ze binnen afzienbare tijd perfecte zorg te bieden.
SEH-arts in Tilburg. Mijn interesse ligt vooral op de acute patiënt met soms zeer complexe pathologie.
Op de Spoedeisende Hulp kom je van alles tegen: van een gekneusde enkel tot een reanimatie. Het is een uitdaging om iedereen op tijd te zien en naar de juiste plek te verwijzen.
Ik kom hier van alles tegen: van relatief klein leed tot grote ingewikkelde casuïstieken. Elke dag is een uitdaging.
Wij kunnen veel resultaat halen in een hele korte tijd.
Internist
“Mijn doel is om samen met de patiënt snel, veilig en efficiënt uit te zoeken wat deze heeft.”