Per 1 januari 2021 hebben verschillende zorgverzekeraars een preferentiebeleid op kortwerkende insulines. Dat betekent dat als je bij een bepaalde verzekeraar verzekerd bent, je mogelijk een ander merk insuline krijgt (een biosimilar), maar wel met dezelfde werkzame stof.
Om welke insulines gaat het?
Het gaat om:
- de kortwerkende insuline Humalog (lispro). Dit wordt: insuline lispro Sanofi.
- de kortwerkende insuline NovoRapid (aspart). Dit wordt: insuline aspart Sanofi.
Het Europees Medicijn Agentschap (EMA) heeft beide medicijnen goedgekeurd en als even veilig en effectief beoordeeld als het origineel. De werking is dus hetzelfde.
Ook al zijn de kosten lager, je mag niet zomaar op een biosimilar worden overgezet. Dit moet veilig en zonder risico’s gebeuren. Daarom is er een stappenplan dat de overstap naar een biosimilar goed regelt. Op de website mijninsuline.nl staat een overzicht wat overstappen betekent en waarom dit gebeurt.
Als een biosimilar bij jou niet goed werkt, kun je altijd weer terug naar je eerdere merk insuline.
Door ETZ gevolgde stappen
Het diabetesteam van het ETZ volgt de volgende stappen uit het stappenplan. Belangrijke aandachtspunten in dit plan zijn:
- De werking en veiligheid van biosimilars zijn hetzelfde als met het originele medicijn. Maar biosimilars zijn nieuw. Daardoor is er een kleine kans dat nog niet alle bijwerkingen van het middel bekend zijn. Originele insulines zijn langer op de markt waardoor alle effecten bekend zijn. Stap je over op een andere insuline (een biosimilar of een originele insuline) dan moet de voorschrijver/apotheker altijd controleren of er ongewenste effecten optreden.
- Om te controleren hoe je op de biosimular reageert, adviseert het diabetesteam om voor 1 week ten minste 4 keer per dag je glucose te controleren. Wijken de waarden duidelijk af van eerdere metingen of heb je bijwerkingen, meld dit dan bij je diabetesteam.
- Je hebt 4 maanden de tijd om een overstap te bespreken met je behandelaar voordat je definitief overgaat naar het andere medicijn. Er moet wel een medische indicatie zijn om niet over te gaan (bijvoorbeeld een bijwerking, allergie voor hulpstoffen, zwangerschap of problemen met de toediening).
- Brengt de overstap te grote bezwaren met zich mee? Dan kan je behandelaar het originele medicijn blijven voorschrijven.
- Stap jij over op een biosimilar-insuline maar verloopt dit niet naar wens? Bespreek dit dan met je behandelaar en apotheker.
Dit stappenplan geldt voor elke overstap naar een andere insuline.
Algemeen
Ik wil mijn afspraak bij de internist of diabetesverpleegkundige verplaatsen naar een ander moment
Neem hiervoor telefonisch contact op met de polikliniek Interne Geneeskunde. Op werkdagen bereikbaar op (013) 221 01 70. Er kan maximaal 10 weken vooruit gepland worden.
Ik heb geen formulier voor het bloed prikken
Neem hiervoor telefonisch contact op met de polikliniek Interne Geneeskunde. Op werkdagen bereikbaar op (013) 221 01 70. Zij zullen een nieuw formulier printen en via de post verzenden. Je kunt het ook ophalen op de polikliniek.
Mijn glucosemeter is kapot
Neem hiervoor contact op met de leverancier van je diabeteshulpmiddelen, bijvoorbeeld de firma Bosman of Mediq
Mijn insulinepomp of sensor is kapot
Neem voor technische problemen contact op met fabrikant van je insulinepomp of sensor. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar.
Mijn glucosestrips, sensoren, insuline naaldjes of andere diabeteshulpmiddelen zijn op
Neem hiervoor contact op met de leverancier van je diabeteshulpmiddelen, bijvoorbeeld de firma Bosman of Mediq
Ik ga op vakantie. Hoe moet ik dit regelen met mijn diabetes?
Voor het aanvragen van een douaneverklaring kun je contact opnemen met het diabetesteam via MijnETZ of het telefonisch spreekuur. Voor meer informatie:
Ik wil graag een verwijzing voor de podotherapeut
Neem hiervoor contact op met het diabetesteam via MijnETZ of door telefonisch contact op te nemen met de polikliniek Interne Geneeskunde. Op werkdagen bereikbaar op 013-221 0170. Zij zullen het verzoek doorzetten naar het diabetesteam.
Vergoedingen door zorgverzekeraar
Kom ik in aanmerking voor de vergoeding van een FreeStyle Libre (FSL)?
De FGM (Flash glucose monitoring) wordt vergoed vanuit het basispakket voor mensen met diabetes type 1 en mensen met diabetes type 2 met een intensief insulineschema. Voor meer informatie:
Hoe vraag ik de FGM of FreeStyle libre aan?
Het diabetestteam vraagt de Freestyle Libre aan bij de diabetes hulpmiddelen leverancier. Zij zijn te bereiken via MijnETZ of telefonisch op maandag t/m vrijdag tussen 11.00 en 12.00 uur op nummer: 013-221 0430.
Ik wil mijn glucose scannen met de reader en de telefoon
Bij het gebruik van de reader en telefoon bij de FSL is het belangrijk om bij verwisseling van de sensor, binnen 60 minuten, eerst te scannen met de reader en daarna met de telefoon.
Ik wil mijn FreeStyle libre gegevens koppelen met mijn diabetesteam
Het is mogelijk om het diabetesteam inzicht te geven in je gescande glucoses. Hiervoor is het nodig om een account aan te maken bij LibreView en de kliniek-ID van het ETZ in te voeren. De kliniek-ID kun je opvragen bij het diabetesteam.
Het is mogelijk om het diabetesteam inzicht te geven in je gescande glucose waardes. Volg de onderstaande stappen:
- Vraag de kliniek-ID op bij het diabetesteam
- Ga naar www.libreview.nl
- Klik bovenin het menu op patiënten
- Volg de instructies bij ´maak uw gratis LibreView-account aan´
- Voer de kliniek-ID in op het moment dat hier na gevraagd wordt
Kom ik in aanmerking voor de vergoeding van een rt-Continue Glucose Monitoring (CGM)?
De CGM wordt vergoed voor:
- kinderen met diabetes type 1,
- volwassenen met slecht ingestelde diabetes (HbA1c 4x hoger dan 64 mmol/mol),
- volwassenen met ernstige hypo’s en/of ongevoeligheid om hypo’s waar te nemen,
- zwangeren vrouwen met bestaande diabetes,
- vrouwen met een zwangerschapswens en bestaande diabetes.
- Voor meer informatie: www.zorginstituutnederland.nl/Verzekerde+zorg/diabeteshulpmiddelen-zvw
Insuline
Mijn insuline is door de apotheek omgezet naar een ander merk
Zorgverzekeraars hebben vaak een voorkeur voor een merk. Dat betekent dat als je bij de ene zorgverzekeraar mogelijk een ander merk insuline krijgt dan bij een andere zorgverzekeraar. Dit andere merk heeft wel dezelfde werkzame stof. Voor meer informatie zie het kopje Belangrijk: overgaan op andere merk insuline op deze pagina.
Psychische klachten
Waar kan terecht met verschillende klachten die ik heb door mijn diabetes?
Diabetes heeft invloed op je dagelijks leven. Er zijn verschillende klachten die je kunt ervaren:
- Je kunt moeite hebben met de omgang met diabetes,
- last hebben van eetproblemen,
- depressieve gevoelens hebben
- klachten van seksuele aard.
Ervaar jij klachten een van deze klachten? Maak het bespreekbaar met het diabetesteam. Zij kunnen eventueel hulp voor je inschakelen met bijvoorbeeld een medisch psycholoog.