Nieuw Elektronisch Patiënten Dossier komt eraan

8 februari 2018

Het ETZ (Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis) werkt aan de invoering van een nieuw Elektronisch Patiënten Dossier (EPD). Vanaf zaterdag 31 maart 2018 heeft het ETZ één systeem waarin medisch specialisten en andere zorgverleners informatie over hun patiënten kunnen opslaan en raadplegen. Bovendien krijgt u vanaf dan digitaal toegang tot uw medische dossier: MijnETZ.  

Wat is een EPD?

EPD staat voor Elektronisch Patiënten Dossier. Dit is een elektronisch systeem, waarin zorgprofessionals zoals artsen, medisch specialisten, verpleegkundigen en psychiaters medische gegevens van patiënten opslaan en verwerken. In het ETZ houden we per patiënt één allesomvattend EPD bij. Met dit EPD kunnen alle medewerkers die daartoe bevoegd zijn medische gegevens inzien en met elkaar uitwisselen. Zo zijn uw actuele medische gegevens snel op te vragen en in te zien op een veilige en betrouwbare manier.

Medewerker en patiënt bekijken medisch dossier

Waarom gaan we over op een nieuw EPD?

Het St. Elisabeth Ziekenhuis en het TweeSteden ziekenhuis zijn sinds 1 januari 2016 gefuseerd. Hiermee zijn beide ziekenhuizen één organisatie geworden en heeft het ziekenhuis de naam Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis gekregen. Door de fusie kunnen patiënten op verschillende locaties worden behandeld.

Het is daarom belangrijk dat alle locaties met één gezamenlijk systeem werken. Zo beschikken artsen en verpleegkundigen allemaal over dezelfde informatie over de patiënt. En is er altijd een volledig en actueel overzicht van patiëntgegevens op alle locaties, in plaats van een apart dossier per ziekenhuis. Alle gegevens zijn op elk moment op elke locatie aanwezig. 

Wat is MijnETZ?

Met MijnETZ kunt u in een beveiligde digitale omgeving uw persoonlijke medische dossier raadplegen. Zo kunt u bijvoorbeeld zelf een vervolgafspraak maken of uitslagen van onderzoeken inzien. Gewoon vanuit huis met een computer, tablet of smartphone. Op elk moment, wanneer het u het beste uitkomt.

Bekijk alle veelgestelde vragen over MijnETZ 

één Elektronisch Patiënten Dossier; wat zijn de voordelen? 

Alle gegevens in één elektronisch dossier heeft veel voordelen, zoals:

  • een volledig overzicht van patiëntgegevens, geen dossier per specialisme;
  • minder kans op fouten doordat de patiëntgegevens actueel zijn;
  • alle gegevens zijn op elk moment op elke afdeling te zien;
  • een duidelijk overzicht van medicatie, allergieën en behandelplannen.

Welke (medische) gegevens staan in het EPD van het ETZ?

In het EPD staan persoonlijke gegevens zoals naam, adres, geboortedatum, leeftijd en geslacht van een patiënt. Daarnaast staan in het EPD medische gegevens, zoals de voorgeschiedenis, ziektegeschiedenis, resultaten van lichamelijk onderzoek, het verloop van ziektes, ingrepen, medicijngebruik, allergieën etc. Kortom: het EPD geeft zorgverleners toegang tot medische gegevens die nodig zijn om u goed te helpen.

Is het EPD van het ETZ hetzelfde als het landelijke EPD?

Nee, dit is niet hetzelfde. Het landelijk EPD is een digitale verwijsindex naar alle medische gegevens van de inwoners van Nederland waarmee zorgverleners (zoals medisch specialisten, huisartsen en apothekers) medische gegevens met elkaar kunnen uitwisselen. Het landelijk EPD staat los van het digitaal dossier van het ETZ.

Het EPD van het ETZ is een ziekenhuis EPD, waarin alleen de medische gegevens van de patiënten van het ETZ staan. Alleen zorgverleners van het ETZ waarmee de patiënt een behandelrelatie heeft, hebben toegang tot het digitale dossier van de patiënt.

Hoe blijf ik op de hoogte van de ontwikkeling van het EPD en MijnETZ?

Alle informatie over het nieuwe EPD en MijnETZ kunt u vinden op onze website. Ook via social media (Facebook, Twitter, Instagram) houden we u op de hoogte.

Bekijk ook

Veelgestelde vragen MijnETZ

MijnETZ geeft u vanaf vanaf 31 maart 2018 toegang tot uw medische dossier in ons ziekenhuis. Een lijst met veelgestelde vragen over MijnETZ.