Terugblik Continu Verbeteren symposium

8 november 2019

Niets is wat het lijkt. Durf verder te kijken dan je eigen aannames om continu te verbeteren. Dat was de boodschap waarmee de deelnemers van het Continu Verbeteren symposium mee naar huis gingen op donderdag 31 oktober.

Het uitverkochte symposium ‘Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet’ is de opvolger van het Lean symposium, dat al jaren een groot succes is in het ETZ.

Waarschuw jezelf

Eerste spreker die het publiek mag verwelkomen, is Victor Mids, illusionist, arts en presentator van het programma MINDF*CK. Hij windt de bezoekers om zijn vingers met gevatte goocheltrucs die laten zien hoe je eigen brein je voor de gek kan houden. Mids: “Je eigen overtuigingen zijn zo sterk dat je een ander wereldbeeld vaak niet ziet of zelfs een verkeerde werkelijkheid ziet. Durf jezelf te waarschuwen voor je eigen aannames.”

Victor Mids haalt een van zijn goocheltrucs uit de kast.

Alles draait om beleving

Tweede spreker is Daan Noordeloos, voormalig manager Transavia en organisatieadviseur bij People Change. Hij zorgt meteen voor een lach bij menig deelnemer wanneer hij het podium op komt lopen met het hengsel van een koffer. “Toen ik terugkwam van een heerlijke vakantie, vond ik op de bagageband alleen dit hengsel. Toen ik vervolgens geen begrip kreeg van de baliemedewerker was mijn totale reisgevoel tot een nulpunt gezakt.” Volgens Noordeloos draait dan ook alles om beleving. Zowel van de klant als van de medewerker in de organisatie. Beiden zijn cruciaal voor het vormgeven van een verandering. Hij ziet hierin veel overeenkomsten tussen een ziekenhuis en de reisbranche. Noordeloos geeft tijdens het symposium een stappenplan van hoe je bepaalt waar je als zorginstelling naartoe wilt, hoe je daar komt en hoe je daar blijft.

Volgens Daan Noordeloos draait alles om beleving.

Innoveren is geen project

Maarten van Rixtel, Raad van Bestuur zorgorganisatie Sensire, licht toe hoe binnen zijn zorginstelling de ommezwaai is gemaakt naar een continu verbeterende organisatie. “Verandering in de zorg is altijd een uitdaging”, stelt Van Rixtel. Bij Sensire is gekozen om de regie meer bij de cliënt neer te leggen  om zo de relatie tussen zorgverlener en cliënt gelijkwaardiger te maken. “Wij zijn in de zorg extreem goed in het starten met een innovatie en dan weg te zakken in de huidige werkelijkheid. Maar innoveren is geen project. Innoveren hoort bij de medewerkers die erover gaan. Het is de kernopdracht van elke zorgorganisatie.”

Maarten van Rixtel licht toe hoe binnen Sensire de ommezwaai is gemaakt naar een continu verbeterende organisatie.

Reduceer de chaos

Het middagprogramma start met het verhaal van Kjeld Aij, Business Administration Director Acute Care in Amsterdam UMC. Hij deed onder meer promotieonderzoek naar het thema ‘continu verbeteren’. “Elke dag zetten zorgverleners zich met hart en ziel in voor de patiënt. Echter, de processen zijn verroest en gebaseerd op brandjes blussen”, aldus Aij. Bij continu verbeteren gaat het volgens hem om die dingen die onzichtbaar zijn. Juist daarnaar moeten we nieuwsgierig zijn. Aij geeft daarvoor een aantal pijlers die helpen om als organisatie te groeien. Eén daarvan is focus. Aij: “Als je met te veel dingen bezig bent, verlies je focus en efficiëntie. Reduceer de chaos.”

Volgens Kjeld Aij moeten we nieuwsgierig zijn naar de dingen die onzichtbaar zijn.

Aan de slag!

Na een ochtend vol inspiratie, worden de deelnemers in de workshoprondes aan het werk gezet. De workshopbegeleiders dagen de deelnemers uit bewust eens een ander perspectief te kiezen of bieden handvatten om juist samen tot hetzelfde perspectief te komen.

Sta stil bij wat goed gaat

Dagvoorzitter Charlotte van Oirschot, gynaecoloog in het ETZ, sluit het symposium af. “In mijn werk streef ik altijd naar beter. Eén manier waarop ik dat doe is door met het team stil te staan bij wat goed is gegaan. Vaak zijn we ons daar niet eens van bewust; we vinden wat we doen normaal. Terwijl even stilstaan helpt om uiteindelijk te groeien en het teamgevoel tot grote hoogten te laten stijgen. Continu verbeteren begint  bij jezelf. Begin vandaag nog!”