Wachtrij bij ontvangstbalies niet altijd te voorkomen

22 maart 2021

​Het ETZ is medio januari gestart met nieuwe ontvangstbalies bij de ingang van de locaties ETZ TweeSteden en ETZ Elisabeth. Vanwege corona mogen alleen mensen die er echt moeten zijn via deze balies het ziekenhuis bezoeken.

Een groot aantal stewards is elke dag druk bij de balies in de weer om patiënten en bezoekers welkom te heten en op vriendelijke wijze naar de juiste afdeling te verwijzen. Ze houden hierbij wel rekening met de regels van het toegangsbeleid. De aanpak werkt; er komen minder mensen naar het ETZ die niet per se in het ziekenhuis hoeven te zijn.

Bezoekersbalie-foto_web.jpg
Een steward helpt een bezoeker bij de ontvangstbalie.

Steward Arjan houdt een paar dagen in de week toezicht en heeft goed zicht op wat er op de vloer gebeurt. “Het gaat overwegend goed, maar de nieuwe routing is voor sommige bezoekers nog wel even wennen. Dat komt mede doordat ze de verwijsborden niet goed lezen. Ze nemen daardoor de verkeerde route, waardoor wij ze weer terug moeten verwijzen naar het beginpunt. De registratie bij de balies gaat op zich soepel, maar op sommige piekmomenten is een wachtrij helaas niet te voorkomen."

​Wisselende reacties

Arjan en collega Merlijn merken dat mensen langzaam maar zeker 'corona-moe' worden. “We krijgen gelukkig veel positieve, maar toch ook vervelende reacties", deelt Arjan zijn ervaringen. “Vooral na een persconferentie merken we dat mensen minder geduld hebben." Ook steward Merlijn krijgt soms boze mensen bij zijn balie. “Er is al een paar keer naar me geroepen of geschreeuwd, bijvoorbeeld omdat een bezoeker niet mee het ziekenhuis in mag."

De regels die het ziekenhuis hanteert, worden redelijk goed nageleefd. Het mondkapjesbeleid is niet zo'n probleem, maar vooral het bezoekersbeleid is waar mensen over vallen. “We hebben een keer in het spitsuur geturfd, met als negatieve score dat we zestig mensen om uiteenlopende redenen niet in het ziekenhuis toe konden laten. Dat is uiteraard heel vervelend, maar corona dwingt ons om voorzichtig te zijn en onnodige drukte te voorkomen", legt Arjan uit.

​Weer aan het werk

Steward Laura is vooral blij dat ze weer aan de slag is. “Ik werkte eerst in de horeca, dus ik had al een tijdje geen baan meer. Dat constante thuis zitten was enorm vervelend, dus ik ben echt heel blij dat ik hier mensen kan helpen." Van negatieve reacties krijgt ze niet zoveel mee. “Ik krijg vooral veel steunbetuigingen, de meeste mensen hebben begrip voor wat we doen. Het is alleen wel lastig dat mensen soms niet weten wat bij binnenkomst van hen wordt verwacht." Zo heeft ze al een paar keer achter mensen aan moeten rennen of heeft ze de beveiliging gevraagd om iemand terug te halen. “Als mensen het eenmaal weten, gaat het vanzelf. En als ik er zelf niet uit kom, staat het hele team voor me klaar."