Schoonmaak zet extra tandje bij

9 april 2020

Alle werkzaamheden in ons ziekenhuis zijn door het coronavirus anders dan normaal. Niet alleen de verpleegkundigen en artsen draaien extra diensten, maar ook het schoonmaakteam zet een flink tandje bij. Teamleider Judith Middelberg legt uit wat er voor de specialistische schoonmaak nu anders is. 

Volgens Judith draait het vooral om schakelen en continu bijspringen. “Voor onze gebruikelijke werkzaamheden weten de medewerkers precies wat ze moeten doen. Nu merken we, dat door alle hectiek en eisen vanuit de afdeling Infectiepreventie, veel meer van ons wordt gevraagd.” Waar het specialistische team eerst alleen eind desinfecties verrichtte, zijn de medewerkers nu ook verantwoordelijk voor eindreinigingen. “Eerst hadden we een enkele eindreiniging per week en maakten we de kamers schoon van patiënten die bijvoorbeeld ontslagen waren. Nu hebben we ongeveer tachtig eindreinigingen per dag. Hierdoor hebben we de periodieke werkzaamheden terug moeten schalen”, verklaart Judith. 

Veiligheid

De protocollen voor het schoonmaken van ruimtes worden continu bijgeschaafd. Omdat het virus nieuw is, is het nog heel erg zoeken naar de juiste manier. “In het begin moesten we desinfecteren met chloor. Daarna zijn de richtlijnen aangepast door het RIVM en afdeling Infectiepreventie en nu reinigen wij met een microvezeldoek en water”, legt Judith uit. Het baart veel mensen zorgen dat er enkel via de microvezelmethode wordt schoongemaakt, maar volgens haar is dat niet nodig. “Microvezel heeft een reinigende werking door middel van de ‘haakjes’. Door deze techniek wordt het virus verwijderd van ieder oppervlak.”

Janine van Gestel is goed beschermd
Het schort, de handschoenen en het mondkapje beschermen Janine van Gestel tegen mogelijke infectie.

Judith is ook druk bezig met het omscholen van medewerkers om er zo voor te zorgen dat het ziekenhuis een veilige plek is. “Onze schoonmaakmedewerkers mogen op kamers komen waar eventueel een patiënt ligt. Daarom worden ze getraind. Want hoe kom je die kamer op? En hoe ga je reinigen als de patiënt aanwezig is? Het is een ‘training on the job’ waarbij ik ze ondersteun.” Voordat de medewerkers een kamer op mogen, moeten ze zichzelf stapsgewijs aankleden, om zo een mogelijke besmetting of verspreiding van het virus te voorkomen. Na het reinigen moeten ze zich ook op de juiste manier uitkleden en na iedere stap hun handen desinfecteren. “We doen dit voor de veiligheid van onze medewerkers en die van de patiënt.”

Spannend

“Sommige schoonmaakmedewerkers vinden het wel spannend, hoor. Eigenlijk doen de medewerkers waar ze voor getraind zijn om te doen, maar door alle beschermingsmiddelen en de onbekendheid met het virus, is het allemaal net wat spannender”, legt ze uit. Judith probeert er alles aan te doen om haar werknemers gerust te stellen. “We vragen zoveel mogelijk wat we voor ze kunnen betekenen en proberen het gesprek constant aan te gaan. Ik benadruk regelmatig dat mijn medewerkers goed beschermd zijn en in een veilige omgeving hun werkzaamheden verrichten”, vertelt ze. 

Schoonmaakmedewerkers Janine en Hans werken hard
De schoonmaakmedewerkers Janine van Gestel en Hans Jacobs werken hard om het ziekenhuis schoon te houden.

“Als mijn medewerkers het lastig vinden om bijvoorbeeld zo’n patiënt te zien, is er gelukkig voldoende steun vanuit het ETZ. Binnen de collega’s is er ook enorm veel samenhorigheid. Als iemand zich niet comfortabel voelt, springt de andere collega even bij. Het is een nieuwe situatie maar het zijn allemaal professionals en doen het bijzonder goed.”