De patiënt terug van weggeweest
17 september 2015
Gewoon lief zijn
'Gewoon lief zijn', schreef enkele jaren geleden een bestuurder van het St. Elisabeth op een stapel beleidsstukken. Want patiënten voelden zich onvoldoende gezien. Het Tilburgse ziekenhuis heeft dat probleem als eerste in 2009 aangepakt met het streven het 'liefste ziekenhuis' van Nederland te worden. De weg naar ‘Menslievende zorg’ en het waarmaken van de ambitie, is nu te lezen in het inspirerende boek ‘De patiënt terug van weggeweest’.
In de Nederlandse gezondheidszorg ligt de nadruk veelal op techniek en efficiëntie. ‘De mens’ wordt daarbij te vaak vergeten. ‘Menslievende zorg’ gaat over dokters, verpleegkundigen en andere zorgverleners die ‘echt’ contact hebben met de patiënt. Ze willen weten hoe het met de patiënt is en wat de ziekte voor hem of haar betekent. Het uitgangspunt van het programma ‘Menslievende zorg’ is dat je goede zorg niet zomaar bedenkt en vervolgens toepast. Het komt tevoorschijn uit de praktijk als de deelnemers in processen van reflectie en beraadslaging anders leren kijken, denken en doen.
Leidraad
'De patiënt terug van weggeweest, werken aan menslievende zorg in het ziekenhuis' brengt kritisch verslag uit van het ethische veranderingsproces en de gevolgen voor de praktijken van de zorgverlening, het leidinggeven en het zorgbeleid. Het is een inspirerende leidraad voor ziekenhuisbesturen, managers in de zorg, medici, veranderkundigen en organisatieadviseurs. Maar ook voor ethici en filosofen die de zorg vanuit de zorg verder willen helpen. Het boek is geschreven en samengesteld door de hoogleraren Andries Baart en Frans Vosman, met bijdragen van veel andere auteurs. Vosman en Baart leidden het programma ‘Menslievende zorg’ op de locatie St. Elisabeth.