Afspraken

Aanmelden

Afspraken

Laatst gewijzigd: 25-11-2025

Aanmelden voor je afspraak

Bij een bezoek aan het ETZ controleer je altijd eerst je gegevens bij de zuil in de centrale hal. Daarna meld je je aan bij de zuil op de polikliniek van je afspraak.  Voor het controleren van je gegevens én voor het aanmelden op de polikliniek gebruik je de streepjescode. Deze vind je op de (digitale) patiëntenpas, of bovenaan de afsprakenbrief.

Waarom moet je je vaker ‘aanmelden’?

Bij de zuil in de centrale hal worden je persoonsgegevens gecontroleerd. Je ontvangt vervolgens een ticket met je afspraken. Als er gegevens ontbreken, word je doorverwezen naar de patiëntenregistratie.

Dan meld je je aan bij de aanmeldzuil op de polikliniek. Door het aanmelden op de plek van je afspraak weet de zorgverlener dat je er bent. Je neemt in de wachtruimte plaats, waar je vervolgens wordt opgehaald.

Hoe werkt het?

Stap 1. Gegevenscontrole in de centrale hal

  • Scan de streepjescode bij de zuil bij de ingang van de centrale hal. Deze streepjescode vind je op je digitale patiëntenpas in de MijnETZ app of bovenaan je afspraakbrief.
  • Heb je nog een plastic patiëntenpas? Dan kun je de streepjescode daarop scannen (er worden geen nieuwe passen meer uitgegeven).
  • Je gegevens (zoals naam, adres en verzekering) worden gecontroleerd.
  • Je ontvangt een dagticket met een overzicht van je afspraken.
  • Kloppen je gegevens niet? Dan laat je je gegevens aanpassen bij de Patiëntregistratie.

Stap 2. Aanmelden op de polikliniek

  • Volg de route naar je (eerste) afspraak.
  • Scan opnieuw de streepjescode bij de polikliniek. Zo laat je ons weten dat je er bent.
  • Neem plaats in de wachtkamer. Je wordt opgehaald.

Heb je meer afspraken op één dag? Meld je dan bij elke afspraak opnieuw aan bij de zuil op de polikliniek waar je de afspraak hebt.

Let op: je kunt je NIET aanmelden op de polikliniek als je de gegevenscontrole in de hal niet eerst hebt gedaan.

Belangrijke herinnering

Neem bij elk bezoek een geldig legitimatiebewijs (paspoort, ID-kaart of rijbewijs) mee.


Veelgestelde vragen aanmeldzuilen

Bekijk hieronder de veelgestelde vragen over de aanmeldzuilen (klik op de vraag).

  • Welke informatie geeft de zuil in de centrale hal ?

    Bij de zuil in de centrale hal worden je persoonsgegevens gecontroleerd. Als je gegevens niet kloppen, meld je dan bij Patiëntenregistratie in de centrale hal.
    Kloppen je gegevens, dan ontvang je een dagticket met daarop:

    • De tijd van je afspraak
    • De route naar de polikliniek of afdeling
    • Streepjescode


  • Waar staan de zuilen voor de gegevenscontrole?

    • ETZ Elisabeth: Zes zuilen in de centrale hal, waarvan één geschikt voor rolstoelgebruikers. Daarnaast staat één zuil bij de achteringang.
    • ETZ TweeSteden: Drie zuilen in de centrale hal en één bij Ingang West.
    • ETZ Waalwijk: Twee zuilen.

    Op kleinere locaties, zoals Dialyse Koetshuis Waalwijk, zijn geen aanmeldzuilen aanwezig. Daar meld je je bij de centrale balie.

  • Wat als ik meerdere afspraken op één dag heb?

    Bij ieder ziekenhuisbezoek laat je eerst je gegevens controleren bij de zuil in de centrale hal. Daarna meld je je aan bij de aanmeldzuil bij de polikliniek. Heb je meerdere afspraken op één dag? Dan meld je je bij iedere polikliniek aan bij de zuil op die polikliniek.
    Je hoeft niet meerdere keren per dag naar de centrale hal om je gegevens te controleren, dit doe je maar één keer per dag. 

  • Wat als ik meer dan tien minuten te laat ben voor de afspraak?

    Te laat komen is nooit wenselijk, maar soms kunnen onvoorziene omstandigheden dit veroorzaken. Helaas is het, door de drukte op de poliklinieken, niet altijd mogelijk om je afspraak alsnog door te laten gaan. We bekijken per situatie wat we kunnen doen.

    • Ben je meer dan 10 minuten te laat in het ziekenhuis?
      Dan kan de zuil in de centrale hal je gegevens niet meer controleren. Ga naar de patiëntregistratie voor hulp.
    • Ben je minder dan 10 minuten te laat in het ziekenhuis?
      Dan kan de zuil je gegevens nog wel controleren. Meld je daarna aan bij de zuil op de polikliniek.
    • Ben je 15 minuten of meer te laat op de polikliniek?
      Meld je bij de patiëntregistratie. Afhankelijk van de situatie bekijken we wat we kunnen doen.
    • Ben je minder dan 15 minuten te laat op de polikliniek?
      Je kunt je nog aanmelden bij de zuil op de polikliniek.

  • Waarom kiest het ETZ voor de patiëntenpas en aanmeldzuilen?

    Het ETZ werkt met een patiëntenregistratiesysteem. Na registratie met een geldig legitimatiebewijs krijgt elke patiënt een persoonlijke digitale patiëntenpas in MijnETZ.

    Omdat de zorg onder druk staat is het belangrijk om slimmer te werken. Digitale middelen spelen hierbij een grote rol, zodat de zorg in de toekomst goed blijft werken.

  • Waarom is inchecken via MijnETZ niet meer mogelijk?

    Misschien was je gewend om van tevoren online in te checken voor je afspraak via MijnETZ. Dat kan niet meer. Online inchecken is komen te vervallen.

    Bij een bezoek aan het ETZ laat je eerst je gegevens controleren bij de bij de zuil in de centrale hal daarna meld je je aan bij de zuil op de polikliniek waar je de afspraak hebt.

    Meer informatie vind je op www.etz.nl/aanmelden.

Heb je vragen?

Bezoek het DigiPunt in het ETZ of in een vestiging van Bibliotheek Midden-Brabant.
Liever telefonisch of via e-mail contact?
Bel naar de MijnETZ Helpdesk: (013) 221 21 00 (op werkdagen van 08.30 tot 17.00 uur)
Of mail naar: mijnetz@etz.nl