Ambitie en kernwaarden

Dat we hoge kwaliteit leveren staat uiteraard buiten kijf. Onze ambitie, je mag het ook onze missie of visie noemen, wordt samengevat in Buitengewoon.

Van binnen ziet iedereen er zo’n beetje hetzelfde uit. Maar iedere patiënt is uniek en daarom gaan we in gesprek met de patiënt. Echt goede zorg geven we pas als we rekening houden met wat de patiënt wil, kan en belangrijk vindt. Welke (behandel)mogelijkheden hebben we, en welke daarvan passen het best bij deze patiënt. Bij zijn persoonlijke eigenschappen, maar ook bij zijn sociale omgeving, zijn interesses en geschiedenis.

Dat betekent dus dat niet iedereen met dezelfde aandoening ook precies hetzelfde behandelplan krijgt. Want we behandelen niet alleen de aandoening, maar zorgen voor een patiënt, en die maakt het verschil. Hij heeft daarin zelf ook een belangrijke stem. Buitengewoon staat dus voor zorg toegespitst op de patiënt.

Maar Buitengewoon staat ook voor onze ambitie om meer dan gewoon te willen zijn. We durven buiten het gewone om te denken. En wat we doen, willen we écht heel goed doen.

In dit gedeelte bevindt zich een video. Die is niet zichtbaar omdat de cookies (nog) niet zijn geaccepteerd. Bekijk ons cookiebeleid.

Kernwaarden

Onze kernwaarden weerspiegelen waar we als ziekenhuis in geloven en waar we voor staan. Het ETZ heeft vier belangrijke kernwaarden, die ook terug te vinden zijn in de kleuren van het logo:

  • Passie (rood) staat voor de gedrevenheid van onze medewerkers. Van de gastvrouw tot de arts, al onze medewerkers hebben passie voor hun vak. Dat merk je aan de manier waarop ze hun vak uitoefenen en in hun vakkennis. Bij de artsen en verpleegkundigen, maar ook bij onze keukenmedewerkers, die met zorg het eten bereiden.
  • Open (blauw) staat voor het oog hebben voor onze patiënten. Dat is nodig om te weten wat de patiënt wil. Wij zijn nieuwsgierig naar de persoon die voor ons staat en vragen door naar mogelijkheden en wensen, maar ook naar beperkingen. Kunnen we die opheffen, waar kunnen we helpen. En we signaleren: als we zien dat iemand overstuur is, praten we met hem om uit te vinden waardoor dat komt. Als we merken dat iemand slecht eet, wachten we niet tot het gewicht daalt, maar vragen we of er iets aan de hand is. En als de bloedwaarden goed zijn, maar de patiënt er ziek uitziet, vertrouwen we niet blind op de uitslagen van onderzoeken. En soms is het ook heel simpel: als de patiënt overduidelijk niet lekker ligt, dan vragen we wat we daaraan kunnen doen.
  • Flexibel (groen) betekent dat we buiten de gebaande paden kunnen en durven treden. We denken mee met onze patiënten, en we kijken of wij kunnen zorgen voor wat zij nodig hebben. Als een patiënt van muziek houdt, kan hij op de OK onder narcose gaan terwijl hij luistert naar zijn favoriete muziek. We moeten flexibel zijn om te realiseren wat de patiënt graag wil. Niet de regels staan centraal, maar de patiënt. Dat is niet altijd makkelijk, maar wel nodig.
  • Presteren (donkerblauw) staat voor onze ambitie. In alles wat we doen willen we met kop en schouders boven het gemiddelde uitsteken. Daar werken we hard aan, en op sommige onderdelen lukt dat al. Zo lopen we landelijk voorop met de Keuzehulp. Dit is een interactieve website die patiënten met kanker helpt om samen met hun specialist de goede behandeling te kiezen. En we doen onderzoek binnen het TopZorg experiment naar hoe we de kwaliteit van leven kunnen verbeteren bij patiënten met een ernstig trauma. We leggen de lat hoog, want dat zijn we aan onze patiënten verplicht.