‘Luisteren is de sleutel tot betere zorg’

4 maart 2016

Dianda Veldman, de nieuwe directeur-bestuurder van Patiëntenfederatie NPCF heeft het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) in Tilburg bezocht. Met dit werkbezoek maakte zij kennis met het ziekenhuis en de patiëntgerichte aanpak.

Bij het ETZ is een van de basiselementen ‘expertise in zorg, met oog voor de patiënt’. Want iedere patiënt is anders en heeft andere wensen voor de zorg. Dat vraagt voortdurend om een persoonlijke aanpak. “De filosofie van patiëntgerichte zorg staat centraal bij het ETZ. Om die filosofie in het hoofd, hart en handen te krijgen bij alle werknemers is een kunst”, zo concludeerde Veldman aan het eind van haar bezoek. “Met een scherpe visie en hard werken valt veel te bereiken."

Uroloog Paul Kil (rechts) bladert met Dianda Veldman door het ETZ-boek. Marcel Boonen, Senior Adviseur Lean en Menslievende Zorg (links) bekijkt het boek met Nicole Velthuis, hoofd communicatie Patiëntenfederatie NPCF.

Informeel gesprek

De directeur kreeg eerst een rondleiding over de afdeling Verloskunde, waar zij het Kraamhotel bezichtigde. Verloskundige Wilma Steurs liet het Centrum voor Verloskunde/Livive zien met alle moderne faciliteiten. Ook de afdeling Intensive Care werd bezocht, onder leiding van intensivist Roy van den Berg.

Met gevoel

Dianda Veldman sloot het werkbezoek af met een informeel gesprek over patiëntgerichte zorg en de nieuwe positionering van het ETZ. Hierbij schoven onder anderen Anita Wydoodt van de Raad van Bestuur, Hans Roemeling van de Cliëntenraad en zorgmanager Wideke Nijdam aan.

Veldman is nieuw in het veld van gezondheidszorg en stelde daarom veel vragen. Het gesprek diende vooral als overdracht van kennis over hoe het ETZ zorg aanpakt. Veldman: “Wat ik proef bij het ETZ is om niet met regels, maar met gevoel de zorg te verbeteren.”

Luisteren

Aan het eind van het gesprek overhandigde Hans Roemeling het ETZ-boek ‘Luister eens even…’ aan de nieuwe directeur. Dit boek staat vol met ervaringsverhalen van patiënten. Anita Wydoodt lichtte toe: “De patiënten in het boek geven ook allemaal een tip om de zorg in ons ziekenhuis nog beter te maken. Daar luisteren we naar en gaan we mee aan de slag.” Volgens Veldman is luisteren naar de patiënt erg belangrijk: “De mensen willen graag dat er interesse in ze wordt getoond.  Luisteren is de sleutel tot betere zorg.”