‘Samen ontdekken hoe het werkt’

21 juli 2015

“In het begin dacht ik: ‘Wat wordt me aangedaan?’”, vertelt stagiaire Suzanne Hoezen over haar eerste ZIC ervaringen op de verpleegafdeling Cardiologie (6B) van locatie TweeSteden. Tijdens dit interview zit de half jaar durende stage van de studente verpleegkunde er bijna op en kijkt ze terug op een leerzame periode.

Op een Zorg Innovatie Centrum (ZIC) volgen eerste-, tweede-, derde- en vierdejaars mbo- en hbo-studenten verpleegkunde op een innovatieve manier stage. Naast het feit dat ze samen leren werken met medestudenten uit een ander leerjaar en van een ander opleidingsniveau, leren ze ook zelfstandig werken. Monique Dooijes, praktijkopleider Cardiologie: “Ik ben één op één opgeleid, zo nam ik alle maniertjes van de verpleegkundige over. Op een ZIC leren de studenten van elkaar en staat de verpleegkundige wat meer op de achtergrond.”

Suzanne Hoezen (midden) heeft veel geleerd tijdens haar stage in het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis.

Loslaten

Suzanne (20) is derdejaars hbo-studente aan de Fontys in Eindhoven. “Op een ZIC leer je meer dan op een niet-ZIC. Je wordt losgelaten en ontdekt samen met de andere studenten wat 24-uurs zorg inhoudt. Dit gebeurt uiteraard wel onder supervisie van de coaches. Als je een probleem of vraag hebt, stap je eerst naar een medestudent. Als we er samen niet uitkomen, vragen we het aan de verpleegkundige.”

Op een ZIC regelt de student zijn eigen leerproces. Iedere ochtend begint met de vragen: Wat wil je vandaag leren? Hoe wil je dat leren? En wat heb je daarvoor nodig? Meerdere malen per dag zijn er terugkoppelmomenten en aan het eind van de dienst is er een evaluatie.

Aandacht

Volgens Monique zijn patiënten blij met de studenten, omdat ze op een ZIC meer aandacht krijgen dan op een niet-ZIC. Daar staan één verpleegkundige en één student op zes patiënten, maar op een ZIC zorgen twee verpleegkundigen en drie studenten voor twaalf patiënten. Omgerekend zorgt één student dus voor vier patiënten in plaats van zes.

Kennis overbrengen

Is het niet lastig om als derdejaars hbo-studente samen te werken met een eerstejaars mbo-student? Suzanne vindt van niet. “Als hbo-student moet ik na mijn opleiding studenten kunnen begeleiden. Tijdens deze stage leer ik dat alvast. Daarnaast vind ik het leuk om kennis waar ik al over beschik over te brengen op anderen.”

Onderwijs

Binnen een ZIC volgen de studenten ook vier uur in de week onderwijs, op de werkplek. Naast het krijgen van colleges doen de Fontys-studenten ook een onderzoek. Elf hbo-studenten presenteerden onlangs hun resultaten aan verpleegkundigen van de afdeling en docenten. De onderzoeken gingen over het meten van self-efficiacy, veiligheid van patiëntengegevens en ontslaggesprekken. Suzanne concludeerde met haar groepje dat de kwaliteit van begeleiden op een ZIC-afdeling net wat beter scoort dan op een niet-ZIC.