Veelgestelde vragen bloedprikken op afspraak

Vanaf 14 juni 2021 is het verplicht op alle locaties van het ETZ om een afspraak te maken voor bloedprikken of het afgeven van materiaal. De meest gestelde vragen hierover beantwoorden we hieronder.  
Waarom moet ik nu een afspraak maken?
Het is druk op de Bloedafname. We krijgen vaak klachten dat mensen lang moeten wachten. Er komen elke dag zo’n 1000 mensen naar de Bloedafname. Die mensen komen meestal tussen 9 en 12 uur. Dat willen we beter spreiden. En dat doen we door te gaan werken op afspraak.
Hoe werkt het maken van een afspraak?
Via je huisarts of je specialist in het ziekenhuis krijg je een formulier. Je gaat naar de website www.etz.nl/bloedprikken om een afspraak te maken. Kies daar een datum en een tijd die jou uitkomt. Na het maken van de afspraak krijg je een mail waar alle gegevens in staan. Daar staat ook een afspraaknummer in. Schrijf dat nummer op, print de mail uit, of neem je telefoon mee naar de afspraak. Daar vul je het afspraaknummer in op de zuil.
Afspraaknummer - hoe werkt dat?
Na het maken van de afspraak krijg je een mail waar alle gegevens in staan. Daar staat ook een afspraaknummer in. Schrijf dat nummer op, print de mail uit, of neem je telefoon mee naar de afspraak. Daar vul je het afspraaknummer in op de zuil.
Wat als het niet lukt om een afspraak te maken?
We hebben een filmpje gemaakt waarin we uitleggen hoe je een afspraak maakt. Ook is onze Helpdesk bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur op (013) 221 21 00. En op de afdeling Bloedafname lopen collega’s rond om je te helpen. 
Hoe moet het met oudere patiënten die geen internet hebben?
We kunnen ons voorstellen dat het voor ouderen lastig is om hieraan te wennen. Ouderen die geen toegang hebben tot een pc, een tablet of een mobiele telefoon, kunnen ook telefonisch hun afspraak maken. Onze Helpdesk is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur op (013) 221 21 00. 
Word ik geweigerd als ik geen afspraak heb?
Nee. We snappen dat mensen aan deze situatie moeten wennen. Daarom houden we rekening met een overgangsperiode. We zetten extra stewards in bij de Bloedafname om je te helpen. En er is een extra prikcabine beschikbaar. Zo hoef je niet heel lang te wachten als je geen afspraak hebt gemaakt.
En als ik geen afspraak wil maken?
Dan kun je naar een prikpost van onze partner Diagnovum. Kijk voor een prikpost bij jou in de buurt op www.diagnovum.nl/locaties.
Hoe verzet of annuleer in mijn afspraak?
Wanneer je een afspraak maakt, krijg je een e-mail ter bevestiging. In die e-mail zit een link waarmee je je afspraak kunt annuleren. Daarna kun je via het systeem een nieuwe afspraak maken.