'Het mensen naar de zin maken vind ik het allerbelangrijkste'

Kim werkt achter de toog bij het Douwe Egberts Koffie Café en houdt zich daarnaast bezig met de aankleding van het café en de sociale media. “Tien jaar geleden ben ik hier ingerold. Het werk was zo anders dan ik gewend was, heel erg afwisselend. Dat sprak me meteen aan. Er komen hier veel verschillende mensen, die allemaal een eigen verhaal hebben. In het café serveer ik niet alleen koffie, ik praat ook met de gasten. Soms hebben mensen net slecht nieuws ontvangen en willen ze graag hun ei kwijt. Dan bieden wij een luisterend oor. Dat maakt dat iedere nieuwe dag anders is dan de vorige.

Huiskamer

In het koffiecafé willen we mensen graag het gevoel geven even weg te zijn uit het ziekenhuis. Daarom is het café ingericht als een huiskamer en geschikt voor alle verschillende gasten met persoonlijke wensen. De ene gast is natuurlijk de andere niet. Er zijn mensen die snel een kopje koffie komen halen en door gaan naar een afspraak, maar ook mensen die hier de hele ochtend komen zitten. Bijvoorbeeld omdat ze op de uitslag van een test wachten. Dan is het café een stuk gezelliger dan een wachtruimte.

Kim Sterke in 'haar' DE-café

Vrijheid en vernieuwing

We krijgen als medewerkers veel vrijheid in het bedenken en uitvoeren van nieuwe initiatieven. Van het maken van leuke posters en menukaarten, tot het volgen van een cursus kalligrafie om mooi op de menuborden te kunnen schrijven. Maar we luisteren vooral naar wat onze gasten graag willen. Als iemand bijvoorbeeld aangeeft graag koffie met banaansmaak te willen, dan gaan we als team aan de slag om te kijken of we dat ook lekker kunnen maken.

Stapje extra

Het mensen naar de zin maken, dat vind ik het allerbelangrijkste van mijn werk. Er komen veel verschillende mensen bij ons langs die allemaal andere wensen hebben. Het is een kunst om iedereen blij te maken, maar geeft daarom ook juist veel voldoening als het lukt. Dat doen wij door net een stapje extra te zetten. Het uitgebreide assortiment kan soms nogal overweldigend zijn voor iemand die ‘gewoon een kopje koffie’ vraagt. Door goed in te schatten wat iemand wil, proberen wij alle gasten een fijn gevoel te geven. Dat vind ik het allerleukste om te doen.”