Veelgestelde vragen

Bekijk op deze pagina de veelgestelde vragen van het specialisme Mond-, Kaak- en Aangezichtschirurgie.

 

Hoe lang heb ik last na het verwijderen van een (verstands)kies?

De eerste vijf dagen na de behandeling zijn het hevigst. De wang kan dik worden en de pijn kan toenemen. Hierna nemen de klachten af, maar de pijn kan soms nog een of twee weken aanhouden en kan gepaard gaan met een beperkte mondopening. De pijn kan dan als zeurderig ervaren worden. Na drie weken kun je weer alles doen. Bij vragen, neem contact op met de polikliniek MKA-chirurgie.

Hoe lang moet ik koelen?

Na de behandeling is drie keer twintig minuten koelen met een pauze van tien minuten voldoende. Langer is overbodig.

Nadat mijn kies is verwijderd moet ik op een gaasje bijten. Hoe lang moet dit?

Een half uur na behandeling mag je het gaasje in de prullenbak doen.

De pijnstiller werkt niet. Wat moet ik doen?

Je mag tussen het gebruik van 8 paracetamol (4 keer 2x paracetamol) nog drie keer per dag 1 ibuprofen 600 innemen. Werkt dat niet of neem je andere medicatie, neem dan contact op met de polikliniek.

Ik heb na vier dagen nog steeds last, is dat normaal?

Je kunt zeker twee weken last hebben. Na vier dagen moeten de klachten geleidelijk aan wat minder worden. Worden ze erger of krijgt u koorts of slikklachten, neem dan contact met de polikliniek op.

 

Ik heb een kies laten trekken en deze bloedt nog steeds, wat moet ik doen?

Het is normaal dat het een beetje bloed maar, maar bij hevige bloeding kunt u gaasjes pakken of een knoop in uw zakdoek doen en daar een half uur tot een uur op bijten. Neem het bloeden niet af, neem dan contact op met de polikliniek.

Hoe gebruik ik het spoelspuitje?

Is bij jou een element in de onderkaak verwijderd, dan heb je van de assistente een spoelspuitje meegekregen. Deze kun je gebruiken vanaf de tweede dag na de behandeling. Meng een theekopje lauw water met 1 theelepel keukenzout en vul hiermee het spoelspuitje. Ga met het spoelspuitje over de kiezen naar achteren en druk achter de laatste kies de spoelspuit in de holte. Zo spoel je deze uit. Je kunt niets beschadigen of kapot maken, dus maak je geen zorgen daarover.

Ik kan de opening van het spoelgaatje niet vinden. Wat moet ik doen?

Lukt het niet om met het spoelspuitje in het gaatje te komen, vraag dan hulp van je naaste omgeving. Ga met de kromming van het spoelspuitje na de achterste kies naar beneneden of probeer het aan de zijkant.

Ik heb een vieze smaak in mijn mond, is dat normaal?

Als je na het verwijderen van een verstandskies aan de onderkant een vieze smaak in de mond hebt, dan betekent dat dat het spoelen met het spoelspuitje niet goed gaat. Probeer met hulp van iemand in jeomgeving het puntje van het spoelspuitje een centimeter in het gaatje te krijgen en spoel het dan met zout water door. Je spoelt drie maal na de maaltijd en een keer voor het slapen gaan. Blijft de vieze smaak, neem dan contact met ons op.

Ik heb een vieze geur uit mijn neus, is dat normaal?

Als een kies in de bovenkaak getrokken is en je krijgt een vieze geur in de neus, neem dan contact op met de polikliniek.

De hechting is los, is dat normaal?

Ja, dat is niet erg.

De hechting is na twee weken nog niet weg, wat nu?

De hechting lost vanzelf op, soms duurt dit langer dan twee weken. Heeft u er last van, dan kunt u een afspraak maken, zodat wij de hechting verwijderen.

Ik voel iets scherps, wat is dat?

Soms ontstaan er botsplintertjes nadat een kies verwijderd is. Deze stoot het lichaam zelf af. Voel je een scherp puntje, dan neemt dan contact op met de polikliniek, zodat dat verwijderd kan worden.

Mijn elastiekje is kapot gegaan, wat moet ik doen?

Neem contact met op met de polikliniek. Wij plannen dan een afspraak in zodat een nieuw elastiekje kan worden geplaatst.

Ik krijg een zwarte tong van het wondspoelmiddel, is dat normaal?

Ja dat is normaal, zodra  je stopt verdwijnt dit vanzelf.

Ik heb een tampon met jodium gekregen, maar die zit los in mijn mond. Wat moet ik doen?

Het gedeelte dat los zit, kun je gewoon afknippen.

Hoe weet ik wat de kosten zijn van een behandeling?

De secretaresse kan je meer vertellen over de kosten en wat de zorgverzekeraar vergoedt. Zij is bereikbaar op telefoonnummer (013) 221 02 00.