Veelgestelde vragen COVID-19 [coronavirus]

Wij hebben veelgestelde vragen over het coronavirus voor jou op een rijtje gezet. De vragen worden regelmatig aangevuld.


Algemeen: Ik heb vragen over het coronavirus. Waar kan ik terecht?

Voor alle actuele informatie over het coronavirus verwijzen we je graag naar de website van het RIVM. Ook kun je terecht bij het landelijke publieksinformatienummer: 0800 – 1351. Daar kun je ook vragen over werk, vakantie en school stellen.


Bijgewerkt: 24-03-2020

1. Mijn afspraak of operatie is uitgesteld. Wanneer krijg ik bericht over een nieuwe afspraak?
Helaas weten we nog niet wanneer dit is. Uitgestelde afspraken plannen we op een later moment opnieuw in. Wij nemen hiervoor contact met je op.

 

2. Wat kan ik zelf doen om besmetting en verspreiding te voorkomen?

  • Schud geen handen 
  • Was je handen vaak met zeep
  • Nies en hoest in je elleboog
  • Gebruik papieren zakdoekjes

In dit gedeelte bevindt zich een video. Die is niet zichtbaar omdat de cookies (nog) niet zijn geaccepteerd. Bekijk ons cookiebeleid.

 

3. Ik wil iets doen voor jullie, kan ik helpen?
We krijgen op dit moment enorm veel berichten van mensen die hulp aanbieden en/of materialen willen schenken. Enorm bedankt! Er zijn hiervoor twee e-mail adressen aangemaakt:

✉️ Mail naar: wijhelpenetz@etz.nl
Als je: materialen (FFP1 mondkapjes of andere persoonlijke beschermingsmaterialen) wilt schenken aan ons ziekenhuis. Of als je een leuke actie hebt om onze medewerkers te steunen.

✉️Mail naar: spoedflex@etz.nl
Als je: gediplomeerd en BIG geregistreerd verpleegkundige of geregistreerd arts bent en de komende periode minimaal 12 uur per week beschikbaar.

Door de drukte in ons ziekenhuis kunnen we helaas niet meer op alle aanbiedingen reageren. Dus krijg je geen bericht terug? Excuses, maar weet dat wij enorm blij zijn met de hulp! Onze medewerkers bekijken welke aanbiedingen we nu kunnen gebruiken. Zij nemen contact op met de inzender.

Namens het ETZ, Bedankt!

 

4. Mag ik nog steeds op bezoek komen?
Het ETZ heeft vanwege het coronavirus de bezoekregeling aangescherpt.

  • Bezoek is welkom als het bezoek per patiënt beperkt wordt tot 1 persoon per dag.​ Deze ene persoon mag alleen op bezoek komen tussen 18.00 en 20.00 uur. (uitgezonderd afdeling Fam (Geboortezorg & Kindergeneeskunde) en terminaal zieke patiënten)
  • Tijdens het bezoekmoment mag de bezoeker de kamer niet verlaten. Zo proberen we verspreiding van griepachtige virussen te voorkomen.
  • Bezoek is niet welkom als de bezoeker gezondheidsklachten heeft. Denk hierbij aan luchtwegklachten, zoals benauwdheid of hoesten, koorts of griepklachten. In het ETZ liggen over het algemeen kwetsbare patiënten die we zoveel mogelijk willen beschermen.

 

5. Gaat mijn operatie/afspraak op de polikliniek nog door?

  • We verplaatsen alle operaties die geen spoed hebben. De patiënten worden hierover persoonlijk geïnformeerd. Spoedzorg, Oncologie en Verloskunde gaan altijd door. 
  • Alle niet-urgente afspraken worden afgezegd of verplaatst. Reguliere controles doen we telefonisch. Patiënten krijgen hierover persoonlijk bericht.
  • Bloed prikken (voorafgaand aan een bezoek aan de poli) of radiologisch onderzoek (bijvoorbeeld een echo of röntgenfoto) stellen we uit als dat mogelijk is. Bloedafname voor bijvoorbeeld trombosepatiënten gaat wel door.

 

6. Wat doet het ETZ om de acute zorg draaiende te houden?
Dagelijks bekijken we de actuele situatie en maken we afspraken om de acute zorg draaiende te houden. We zijn bijvoorbeeld gestart met cohortverpleging. Dat betekent dat grieppatiënten en coronapatiënten op aparte afdelingen worden verpleegd. Geplande, niet acute operaties worden indien nodig afgebeld. Alles om de acute zorg door te laten gaan.

En die afspraken maken we niet alleen; het coronavirus is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van alle zorginstellingen. In Brabant overleggen deze zorginstellingen (huisartsen, ambulancediensten, ziekenhuizen en geestelijke gezondheidszorg) dagelijks over de laatste stand van zaken. Samen zetten we alles op alles om ervoor te zorgen dat de zorg door kan blijven gaan.

 

7. Zijn jullie restaurants nog open?
De restaurants op alle ETZ-locaties zijn gesloten tot 6 april. Bezoekers kunnen uit verschillende automaten een versnapering kopen.

 

8. Het lijkt erop dat jullie de meeste besmettingen in Brabant hebben. Kan ik dadelijk nog wel terecht in het ziekenhuis?
Het virus is verspreid onder de Brabantse bevolking. Dat maakt dat je het zowel in de supermarkt als in het ziekenhuis kunt oplopen. Met het verschil dat in het ziekenhuis voorzorgsmaatregelen (zoals uitgebreide handhygiëne) zijn genomen, dat wij beschermingsmateriaal hebben en dat onze medewerkers zijn getest.

 

9. Is het virus door deze cijfers groter dan we denken?
We verwijzen je voor een antwoord op deze vraag door naar de website van het RIVM: https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-informatie-over-coronavirus.

 

10. Wat doet het ETZ om risico op besmetting te verminderen?
Om onze patiënten en medewerkers te beschermen tegen het coronavirus, hebben wij een aantal voorzorgsmaatregelen genomen. Zo geven wij patiënten en bezoekers geen hand. Bij alle ingangen staan houders met desinfectiemiddel waarmee je je handen kunt ontsmetten. Ook volgt het ETZ het landelijke advies dat medewerkers die geen directe patiëntenzorg leveren en thuis kunnen werken, thuiswerken tot en met dinsdag 17 maart. Daarnaast worden alle bijeenkomsten in het ETZ (zoals symposia, afscheidsrecepties en scholingen) geannuleerd.

 

11. Waarom krijg ik bij een groet geen hand meer?
Zorgverleners en medewerkers in ons ziekenhuis schudden u geen hand tijdens het groeten. Zo blijft het risico op besmetting met het coronavirus zo klein mogelijk. De veiligheid van patiënten, bezoekers en medewerkers blijft het belangrijkst. Dit is ook het dringende landelijke advies.

 

12. Mijn man/vrouw/kind/partner ligt in het ETZ, loopt hij/zij nu risico op blootstelling aan het coronavirus?
Ja, het virus is verspreid onder de Brabantse bevolking. Dat maakt dat je het zowel in de supermarkt als in het ziekenhuis kunt oplopen. Met het verschil dat in het ziekenhuis voorzorgsmaatregelen (zoals uitgebreide handhygiëne) zijn genomen, dat wij beschermingsmateriaal hebben en dat onze medewerkers zijn getest.

 

13. Worden alle patiënten die in het ETZ opgenomen zijn gescreend op het coronavirus?
Alleen waar de behandelend arts er reden toe ziet.

 

14. Ik ben zwanger, loop ik extra risico?
Nee, de infectie met het virus verloopt hetzelfde als bij vrouwen die niet zwanger zijn. Voor zover bekend is er geen verhoogde kans op een miskraam of aangeboren afwijkingen door infectie met dit virus.

 

15. Kan ik als leverancier/dienstverlener nog naar het ETZ komen? Welke richtlijnen gelden er?
Ja, dat kan gewoon. Als een afspraak of levering niet kan doorgaan, nemen wij contact met u op.

Wij vragen leveranciers om rekening te houden met de algemene RIVM-richtlijnen: bij klachten van verkoudheid, hoesten of koorts, beperk dan de sociale contacten. Dit betekent: kom niet naar het Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis.