‘Vertel wat specifiek voor mij de beste behandeling is’

Gerdy Zijlmans (42) en Gisela Verschuren (54) zijn hartpatiënten bij Cardiologie. Ze zijn een van de gezichten van het ETZ en delen hun ervaringen over buitengewone zorg.

Gerdy kwam een aantal jaren geleden bij de cardioloog terecht vanwege erfelijke cholesterol. “Ik had pijn tussen mijn schouderbladen. Mijn huisarts stuurde me meteen door naar het ziekenhuis. Mijn opa, vader en overgrootvader stierven jong aan een hartstilstand door verhoogd cholesterol, waardoor mijn huisarts dus extra alert was. In het ziekenhuis kreeg ik een scan om te onderzoeken of mijn kransslagaders vernauwd waren. Gelukkig was het loos alarm.”

Gisela kreeg in mei 2015 een herseninfarct, en lag daardoor enkele weken in het ziekenhuis op de verpleegafdeling Neurologie. Alles heeft ze weer opnieuw moeten leren in een revalidatietraject dat ruim een half jaar heeft geduurd. Momenteel, ruim twee jaar later, volgt ze weer een revalidatietraject bij Siza. “Aan de buitenkant zie je weinig aan mij en vaak probeer ik het ook te verbloemen, maar ik merk de laatste tijd weer een behoorlijke terugval in mijn energieniveau. De revalidatie helpt me daarbij.”

Gerdy en Gisela

Meedenken

Gerdy en Gisela komen nu jaarlijks terug op controle bij de cardioloog, Gisela voor hartritmestoornissen, Gerdy voor controle voor het verhoogde cholesterol. Beiden geven aan dat erg prettig te vinden. “Het is een APK voor je lichaam”, zegt Gerdy.

Gisela knikt: “Het is een stukje service vanuit het ziekenhuis dat ten goede komt aan je gezondheid. Ik vind het in zo’n gesprek heel belangrijk om feedback te krijgen en de gemaakte afspraken door te nemen. Ik vind het fijn als de arts de tijd neemt voor mijn vragen, met me meedenkt en me serieus neemt, want je bent op dat moment onzeker over je situatie. Die ervaring heb ik sterk in het ETZ, daar bof ik mee hoor.”

Gerdy heeft ook diezelfde ervaringen met haar cardioloog. Zij geeft aan dat ze wil dat de specialist eerlijk is. “Als er nieuws is dat je liever niet wilt horen, vertel het me dan maar gewoon. Je moet er dan toch mee vooruit, dat is waar ík behoefte aan heb. Ik wil dat de arts vertelt wat specifiek voor mij het beste behandeltraject is.”

Medicijnen

Gisela geeft aan dat ze ‘kritisch’ is in de spreekkamer, bijvoorbeeld als het gaat om medicatie. “Ik ben me destijds gaan verdiepen in welke bloedverdunner het beste bij mij zou passen. Ik koos voor een bepaald medicijn. Mijn neuroloog probeerde mij met goede argumenten te overtuigen een ander middel te gebruiken. Tot nu toe ben ik niet veranderd van medicatie.”

Gerdy: “Jouw verhaal zet mij aan het denken, Gisela. Ik vertrouw heel erg op mijn eigen arts en bij elke controle zijn de waardes goed, waarvan de arts zegt dat het komt door mijn trouwe medicatiegebruik, wat volgens mij vrij standaard is. Maar bij een volgend overleg wil ik bespreken welke cholesterolmedicatie voor mij het meest geschikt is. Immers ben ik zelf verantwoordelijk voor mijn eigen gezondheid.”

Gisela: “Heel goed! Ik vraag altijd in het gesprek met de arts of er nog andere behandelopties mogelijk zijn. Ik wil zelf die keuze kunnen maken.”

Warmte

Gerdy en Gisela zijn heel tevreden over de zorg in het ziekenhuis. Gisela: “In het ziekenhuis is er alle begrip, warmte en geduld. Ik weet nog goed dat ik tijdens het bezoekuur met mijn drie kinderen naar Roland Garros heb zitten kijken. Ik ben tennisfanaat, dus heel fijn dat die mogelijkheid er was.”

Gisela heeft nog één verbeterpuntje. “Ik heb een half jaar gerevalideerd. Eén jongeman die er veel ernstiger aan toe was dan ik, kreeg ook hetzelfde aantal minuten behandeling. Dat vond ik zo erg. Ik kan weer sporten en mijn dagelijkse bezigheden oppakken, maar hij niet. Ook in dat soort trajecten mag meer gekeken worden naar wat de patiënt nodig heeft.”

Gezichten van het ETZ

Patty en Lianne

Zeg wat je voelt, wij begeleiden je

Verpleegkundigen Patty van Kollenburg (l) en Lianne van der Pluijm-Uphus schitteren sinds enkele maanden als de gezichten van het ETZ in de campagne Buitengewoon.