Samen de best passende behandeling kiezen

Dr. Erik Nout (l) werkt sinds 2012 als MKA-chirurg in het ETZ. Dr. Arjan Damen is sinds 2000 plastisch chirurg in ons ziekenhuis. Sinds enige tijd schitteren zij als de gezichten van het ETZ in de campagne Buitengewoon.
Waarom ben je een van de gezichten van het ETZ geworden?
Erik: “Ik heb enthousiast gereageerd op het verzoek om mee te werken aan de campagne. Elke kans om ons ziekenhuis te helpen zich te profileren, wil ik graag aangrijpen.” Arjan: “Ook ik reageerde positief op het verzoek. Ik vind het van groot belang om het ziekenhuis klantvriendelijker en klantgerichter te maken, de zorg dichter bij de belevingswereld van de mensen te brengen en gezamenlijk met patiënten de voor hen best passende behandeling te kiezen.”
Jullie staan pontificaal bij de ingang van de parkeerplaats van ETZ Elisabeth. Zijn er veel reacties gekomen?
Erik: “Het valt veel patiënten op dat ik degene ben die daar staat afgebeeld. Soms is er wat twijfel en informeren ze eerst voorzichtig, erg leuk.” Arjan: “Zowel patiënten als ETZ-medewerkers refereren hier, in het algemeen heel voorzichtig, zeer regelmatig aan. Het valt ze zelfs op dat mijn haar nu langer is.”
Merken jullie verschil in de reacties van patiënten doordat ze meer betrokken worden?
Erik: “Ik vind het zeer belangrijk dat patiënten betrokken worden bij hun behandeling. Omdat ik veel electieve (niet-acute) zorg verleen, die redelijk goed te plannen is, kan ik patiënten vaak de tijd geven om hierover rustig na te denken. Dat doe ik al zolang ik arts ben.”
Arjan: “Ook vóór de campagne besprak ik al met patiënten de verschillende behandelingen, waarbij de voor- en nadelen steeds aan bod komen. Deze aanpak is binnen de plastische chirurgie redelijk gemeengoed.”
Wat zou het ziekenhuis kunnen doen om de positionering herkenbaar te maken voor iedere medewerker?
Erik: “Het ziekenhuis zou meer direct met de zorgverleners erover moeten communiceren. Nu is de campagne erg op de patiënt gericht, zonder dat medewerkers zelf goed weten wat ermee bedoeld of nagestreefd wordt. Op die manier blijft het meer een slogan.”
Arjan: “Er spelen momenteel veel zaken binnen de organisatie. Toch moeten wij ons steeds goed realiseren dat de patiënt het centrum van ons handelen moet zijn. Dat is waarvoor wij aan de slag zijn. ‘De patiënt centraal’, hoe logisch ook, maar toch als motto, als dagelijkse reminder.”